price of beauty


Eftersom jag nu har en stor och ny Tv att titta på, så har jag nu suttit hela kvällen och tittat på Tv.
Jag är också en helt normal 22 åring, som gillar att titta på helt värdelösa program för skojs skull. Så jag satt och tittade på ett program som går på MTV. Price of beauty med Jessica Simpson.
Som de flesta andra tjejer tycker jag det är kul och viktigt med utseendet. De som envisas med att säga "neeej jag bryr mig inte så mycket om hur jag ser ut" så slår jag vad om att minst 90% av de ljuger. Varför annars  sminkar sig 99,9% av alla tjejer? varför annars köper man nya kläder? och varför annars klär man upp sig när man ska gå ut?
Det jag dock inte kan förstå, är hur utseendet kan vara så otroligt viktigt för vissa.
Jag satt och följde Jessica Simpson till Brasilien. Där träffade de på kvinnor som hade gjort den ena operationen efter den andra. En kvinna hade gjort 42 oliak typer av ingrepp. De träffade också en kvinna som levde i las favelas, ett fattigt och område och precis som området, så var kvinnan också fattig. Hon hade två barn och fick välja mellan att spendera hennes sparade pengar på en bättre lägenhet eller en bröstoperation.
Hon valde bröstoperationen.
Min pojkvän som är från Colombia (jag har varit där och har aldrig i hela mitt liv sett så många plastikopererade kvinnor) så han sa att i Brasilien är det en helt annan kultur, så man kan inte sitta här och dömma de människorna som lever där borta bla bla bla.
Han kanske har en poeng. Men det jag inte förstår är när i helvete blev det så viktigt med utseendet?
Visst! Det ideal som finns om i världen, på den perfekta kvinnan, påverkar nog alla kvinnor runt om i världen.
Även mig.
Jag vill gärna gå ner lite i vikt därför tränar jag. Tror inte annars att jag skulle gå iväg tre gånger i veckan till gymmet, för att svettas halvt ihjäl. Jag sminkar mig nästan var dag och skulle nog inte kunna tänka mig att gå tex till jobbet, utan ett enda spår av make up i ansiktet. Dessutom lägger jag ganska mycket pengar i månaden jag att köpa nya kläder, skor, accessoarer, krämer och hårprodukter. allt för att man ska känna sig bra med sig själv.
Ändå slutar man aldrig jämföra sig.
Jag kan titta på andra tjejer som jag ser på stan, gymmet eller jobbet och tänka; oj vad fin rumpa hon hade. Så skulle jag vilja se ut.
Jag tror den typen av tänkade är normalt hos oss tjejer eller kvinnor. Även om vi inte skriker ut det på gatan, så tror jag aldrig att man kommer vara tillräckligt nöjd. Man vill alltid ha det man inte har.
Samtidigt är det detta som skrämmer mig. Som det ser ut i dag och så fort som utvecklingen gått, så kommer det kanske om 50 år, vara svårt att hitta en kvinna som inte har gjort en skönhetsoperation.
I framtiden kan nog de flesta kvinnor betala vad som hellst för att få det perfekta utseendet... om de inte redan gör det.
The price of Beauty.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0